Привіт усім читачам нашого сайту та фанатам комп'ютерних ігор. До старту відомої на весь світ виставки Electronic Entertainment Expo 2018 у Лос-Анджелесі залишилося трохи більше місяця. А поки ця знаменна подія ще не наступила, ми продовжуємо огляд популярних проектів та сьогодні вирішили привернути вашу увагу до старої доброї ігрової класики. Але спочатку пригадаємо кілька відомих франшиз ігрової індустрії у відкритому світі початку та середини дев’яностих років. Напевно на думку, відразу спадають відомі та популярні на той час серії: Driver, Grand Theft Auto, Syndicate, Shenmue.
Саме про продовження однієї з цих знаменитих і культових франшиз піде мова. Тож, не будемо більше затягувати вступ, влаштовуйтеся зручніше, беріть з собою гарячий чай та щось смачненьке до нього, адже ми розпочинаємо наш огляд. Пані та панове, зустрічайте нашого сьогоднішнього гостя Grand Theft Auto III – це комп’ютерна гра в жанрі Action-adventure, Third-person shooter розроблена британською студією Rockstar North Limited та видана при підтримці американської корпорації Take-Two Interactive двадцять другого жовтня 2001 року на PC, Xbox та PlayStation 2.
Сюжетні події розгорталися у похмурому, дощовому і туманному місті з милозвучною назвою Liberty City - напевно найгіршому куточку землі у всій Америці. Такий статус воно отримало не просто так, а завдяки кільком важливим факторам, зокрема найвищим показниками правопорушень, серед яких були пограбування і вбивства, котрі носили масовий характер. Незважаючи на намагання представників LCPD тримати ситуацію з організованою злочинністю під контролем, не проходило й дня без сюжету у ЗМІ про чергові криваві перестрілки між чотирма представниками великих мафіозних кланів.
Місцевих жителів вже було не здивувати звісткою про сутички італійської мафії з китайськими тріадами або боротьбою колумбійського картелю та якудзи. Але розпочинається все не з якоїсь там масштабної мафіозної війни, а з грандіозного і зухвалого пограбування головним героєм історії – двадцяти восьми річним хлопцем на ім’я Клод, центрального банку Liberty City. Йому разом зі своєю дівчиною Каталіною та іншими представниками колумбійського картелю вдалося успішно винести майже усі гроші зі сховища та навіть розібратися з представниками правопорядку.
Незважаючи на цей факт, закінчилася ця заздалегідь спланована операція зовсім не так, як він очікував. Адже у фіналі замість палкого поцілунку коханої і швидкої втечі на автомобілі під променями сонця кудись у теплі краї подалі від усіх проблем, в подяку він отримав від неї кулю та залишився лежати важкопораненим на вулиці. Бригаді медиків, що прибула на місце злочину, вдалося врятувати його від вірної смерті і, як наслідок, усього цього не дивно, що Клод загримів за грати. Суд міста виніс йому суворий вирок – десять років позбавлення волі.
А вже наступного дня у шпальтах ранкових газет швидко вийшла відповідна журналістка стаття з яскравим підзаголовком "Ten Years for Love!". Нібито на цьому можна б було і завершати нашу розповідь, адже після судових слухань протагоніста закутого у наручники помістили у поліцейський транспорт, котрий з ескортом у кілька патрульних машин попрямував в сторону в’язниці - але це лише початок історії. Головному герою несказанно пощастило, що транспортували його у місце позбавлення волі не одного, а у компанії з відомим мафіозним босом.
Його підопічні вже за кілька хвилин заблокували поліцейський конвой і в результаті цього Клоду вдалося швидко накивати п’ятами та сховатися від копів у одному із будинків разом зі своїм новим приятелем – тридцятирічним чоловіком на ім’я Ейт-Болл. Завдяки зв’язкам з новим товаришем протагоніст починає працювати на представників італійської мафії. Разом з цим він планує помститися своїй колишній дівчині та водночас провчити усіх представників колумбійського картелю – такою є сюжетна зав’язка гри.
Далі ми традиційно переходимо до огляду геймплейних і технічних особливостей даного проекту. З технічної точки зору гра на свій час вийшла, без зайвих слів чи перебільшень, насправді інноваційною. Завдяки використанню нового ігрового двигуна RenderWare, придбаного розробниками у британських колег із Criterion Games, їм вдалося кардинально переробити знайомі механіки та привнести величезну кількість нововведень. Одним з них стала повна відмова від ізометричної камери, яка була притаманна оригінальним Grand Theft Auto та Grand Theft Auto II.
Натомість левелдизайнери зробили щось неймовірне, а саме створили величезне деталізоване до найменших дрібниць живе місто, тим самим, ознаменувавши початок, так званої, 3D ери. Зараз в це буде складно повірити, але тоді у 2001 році прогулянка вулицями Liberty City насправді захоплювала дух. Ставши десь на вершині багатоповерхового будинку, можна було побачити перед собою усе, як на долоні: вулиці міста з багаточисленними рекламними банерами, десятки пішоходів, що йшли собі кудись у справах, велику кількість авто, які стояли у заторах.
З геймплейної точки зору розробники і надалі вирішили не відходити від традиційних особливостей серії. Вже з перших хвилин гри перед вами постає повна свобода дій у рамках ігрового всесвіту. І тут все залежало від персональних смаків гравців, одні, відразу бралися за проходження основної сюжетної лінії, що складалася з сорока восьми завдань. Інші ж навпаки, приділяли свою увагу, детальному дослідженню усіх куточків Liberty City, водночас поєднуючи це заняття з виконанням додаткових завдань від пожежників, медиків, копів.
Вони залюбки розвозили жителів на таксі під музику з дев’яти місцевих радіостанцій чи збирали колекційні предмети. Де-хто ж взагалі, не гаючи часу, біг у найближчий магазин зброї або використовував чіт коди. Такі гравці полюбляли влаштовувати на вулицях міста справжню криваву бійню з представниками правопорядку або мафії, котра супроводжувалася купою вибухів і тисячами пострілів. Для вирішення більшості проблем Клод користувався багатьма доступними видами зброї, придбаними у мережі магазинів "Ammu-Nation".
Починаючи зі звичайної бейсбольної бити, пістолету чи помпового дробовика, а закінчуючи штурмовими гвинтівками, гранатами та ракетницею. Для поповнення рівня здоров’я головний герой користувався спеціальними аптечками, а від ворожих куль його непогано захищав бронежилет. Слід сказати LCPD не залишали діяння протагоніста без уваги та при вчинені ним протиправних дій відразу приїздили на місце виклику, а шкала розшуку поповнювалася кількома зірками. І якщо при наявності однієї чи двох зірок відірватися від служителів правопорядку не представляло жодних проблем, то при більшій кількості – все ставало набагато складніше.
Адже за Клодом вилітав поліцейський гелікоптер, а вулиці перекривалися кордонами спецназу. Якщо ж рівень розшуку сягав максимуму, то на вулиці міста виходили представники ФРБ у своїх чорних костюмах разом з добре озброєними солдатами національної гвардії. На жаль, були у нового гри і кілька мінусів. Першим з них стала відсутність повноцінної мапи міста, від чого переміщатися вулицями спочатку було не зовсім зручно. Виникали певні логістичні неприємності, особливо у тому випадку, коли потрібно швидко доставити когось з одного кінця міста до іншого.
Не рідкими були такі ситуації, коли слідуючи маркеру цілі ви опинялися перед річкою та бачили, що місце призначення знаходиться не тут, а зовсім на іншому березі. Друга проблема пов’язана з наявними у грі автомобілями. Складалося таке враження, що залізні коні зроблені не з металу, а навпаки з кришталю. Достатньо всього потрапити у кілька дорожньо-транспортних пригод чи перекинути авто догори дриґом, як мотор охоплювало полум’ям і через пару секунд гримів вибух. Таким чином гонитви за певними цілями перетворювались з яскравої насиченої екшеном події на справжню головну біль.
Останньою, але не менш критичною проблемою є те, що головний герой вміє плавати не ліпше сокири чи каменя. Незважаючи на наявність водного транспорту у грі, потрапляння у воду призводило до миттєвої загибелі з втратою всього наявного на той момент з собою спорядження. В цілому Grand Theft Auto III вийшла на свій час просто феноменальним ігровим проектом. Завдяки старанням Дена та Сема Хаузерів і команди з Rockstar North гра встановила планку якості в опрацюванні відкритих світів на довгі роки вперед та беззаперечно здобула звання кращої у своєму жанрі на 2001 рік.
Як це зазвичай буває, разом з всесвітнім успіхом проект отримав у свою сторону і шквал критики. Багато хто почав звинувачувати її у пропаганді надмірної жорстокості та антисоціальної поведінки, що в майбутньому зіграло свою роль і відбилося на репутації корпорації Rockstar, але про пов’язані з цим історії та події ми розповімо якось іншим разом. Купувати цю гру чи ні, як завжди вирішувати лише вам, а ми бажаємо усім нашим читачам удачі та до зустрічі у наступному випуску! |